Diagram of Firsov for determining displacement and abscissa of centre of buoyancy

Discussion in 'Stability' started by Rabah, Oct 3, 2015.

  1. Rabah
    Joined: Mar 2014
    Posts: 256
    Likes: 10, Points: 18, Legacy Rep: 50
    Location: Bulgaria

    Rabah Senior Member

    The present publication is made in memory of shipbuilders from Rousse city - Bulgaria which already no between us, but have returned all from itself. This is and for state of health and pride of the survived, but most of all this is for young specialists who will replace us because I am rigidly convinced, that again will arrive such day in which small Bulgaria again can build major ships.
    The Diagram which brings to attention of numerous admirers of the Forum Boat Design was proposed by G.A.Firsov. This allows defining displacement and LCB on a given drafts on bow and after perpendicular.
    To build the Diagram we shall use from computer model of river-sea going tanker with deadweight 5000 t. The file is created from dipl.eng. Veniamin Kondrashin on data of the design 550A /see the files/. The first ship under this design is built 1967 in Russia, a long series of the vessels built in city Rousse - Bulgaria starting 1972 till 1994 under general name Volgoneft under the design 630 /updating of the design 550A/ then follows.
    Construction of these vessels was a provocation for engineering idea shipbuilders from Rousse city as the launching weight and the length overall of the vessel were over possibilities of launching structure. The engineering problem has allowed with construction of the buoyant hoist which in a time of launching supports in cantilever jutting fore. Itself the vessel sat on crushing strip, and by means of the detectors, mounted on cross girders of the principal launching platform, whether it was watched there is an overload of these girders.
    More particulars for the project it is possible to read in the book „ Handbook on serial transport ships” Vol. 2, 1973 - issuing of the Ministry for the river fleet.
    The continuation following…

    Диаграмма Фирсова для определения водоизмещения и абсциссы центра величины
    Настоящая публикация сделана на память судостроителей из города Русе - Болгария, которых уже нет между нами, но отдали все от себя. Она и ради самочувствия и гордости оставшихся в живых, но более всего она для молодых специалистов, которые заменят нас, потому что я твердо убежден, что опять приедет такой день, в котором маленькая Болгария снова сможет строить большие корабли.
    Диаграмма, которая предлагаю вниманию многочисленных фенов форума Boat Design, предложена Г.А.Фирсовым.Она позволяет определить водоизмещение и Хс по заданным осадкам на носовом и кормовом перпендикуляре.
    Чтобы построить диаграмму воспользуемся от компьютерной модели речно - морского танкера дедвейтом 5000 тонна. Файл создан инж. Вениамин Кондрашином по данным проекта 550А /смотри файлы/. Первое судно по этому проекту построено 1967 году в России, потом следует длинная серия судов, построенных в городе Русе - Болгария начиная 1972 до 1994 года под общим наименованием Волгонефть по проекту 630 / модификация проекта 550А /.
    Постройка этих судов была вызов для технической мысли русенских судостроителей так как спусковой весь и габаритная длина судна были сверх возможностей спускового сооружения. Техническую проблему разрешили постройкой плавучего подъемника, который во время спуска поддерживает консольно выступающую носовую часть. Само судно сидело на сминающихся прокладках, а посредством датчиков, монтированные на поперечных балках главной спусковой платформы, наблюдалось есть ли перегрузка этих балок.
    Больше подробностей для проекта можно прочитать в книге „ Справочник по серийным транспортным судам ” Том 2, 1973 года - издание Министерства речного флота.
    Продолжение следует...
    _________________________
    NA Razmik Baharyan
     

    Attached Files:

  2. Rabah
    Joined: Mar 2014
    Posts: 256
    Likes: 10, Points: 18, Legacy Rep: 50
    Location: Bulgaria

    Rabah Senior Member

    Diagram of Firsov for determining displacement and LCB- continue

    Main dimensions and general performances of the tanker:
    Length overall Loa = 132,60 m
    Length computational L = 128,60 m
    Breadth computational B = 16,50 m
    Amidships depth H = 5,50 m
    Loaded draught Т lood = 3,438 m
    Class of Russian River Register - M-RiverSea3,5
    Lightship: D light = 1669,89t; LCG = - 10,27m from middle; TCG = 0,0003m; VCG = 3,92m from BL
    Full Displacement /Pcargo = 4518t/ with 100 % store at sea:
    D = 6340,01t; LCG = 0,19m from middle; TCG = 0,01m; VCG = 3,40m from BL
    Specific gravity of water 1,025 t/m^3
    Before to make Diagram of Firsov it is necessary to receive design quantities for its draw.
    The model is made on program Sea Solution, but it can be made at any similar program and then with IGES file to import in Sea Solution /or in his new versions - Shape Maker v.2.0/.
    The following step is to make stc file. This file is open in program Sea Hydro /see <http: //www.seatech.ru/rus/cad/sea_hydro.htm>/ with which help it is possible to make all calculations on hydrostatics, an intact stability and unsinkability. As well all calculations necessary for construction of the Diagram of Firsov.
    Data-ins are the following:
    - The after perpendicular is on 1,6 meters from stern overall dimensions of the ship hull in a direction to the bow.
    - A length between perpendiculars is 128,60 meters
    - The beginning of a coordinate system is in cross point CL and BL in the plane of the midship. A positive direction of the X-axis is to the bow.
    - Sinking of the ship on equal intervals from 0,5 meters is carried out for the fore perpendicular.
    - In the program there is a dialog box after which replenishing ultimate tables at once are received on which is possible to plot Diagram of Firsov /see three attached files made by program Sea Hydro/.
    The continuation follows...

    Главные размерения и основные характеристики танкера:
    Длина габаритная Lгб = 132,60 m
    Длина расчетная L = 128,60 m
    Ширина расчетная B = 16,50 m
    Высота борта на миделе H= 5,50 m
    Осадка в грузу Тгр = 3,438 m
    Класс Русского Речного Регистра М-СП 3,5
    Судно порожнем: Dпор = 1669,89t; Xg = - 10,27m от миделя; Yg = 0,0003m; Zg = 3,92m от ОП
    Судно в полном грузу /Pгр = 4518t/ со 100% запасов в море:
    D = 6340,01t; Xg = 0,19m от миделя; Yg = 0,01m; Zg = 3,40m от ОП
    Удельный вес воды 1,025 t/m^3
    Прежде чем сделать Диаграмму Фирсова надо получить расчетных величин для ее построения.
    Модель сделана на программе Sea Solution, но ее можно сделать на любую подобную программу и потом посредством IGES файл импортировать в Sea Solution /или в ее новом версии - Shape Maker v.2.0/.
    Следующий ход - сделать файл stc. Этот файл открывается в программе Sea Hydro /see <http://www.seatech.ru/rus/cad/sea_hydro.htm>/ с помощью которой можно сделать все расчеты по гидростатики, остойчивости и непотопляемости. Также и все расчеты необходимые для построения Диаграмму Фирсова.
    Входные параметры следующие:
    - Кормовой перпендикуляр находится на 1,6 метров от кормового габарита корпуса судна в направлении к носу.
    - Длина между перпендикулярами 128,60 метров
    - Начало координатной системы находится в перекрестной точке CL и BL в плоскости миделя. Положительное направление оси X - к носу.
    - Потопление на равных интервалов из 0,5 метров выполнено у носового перпендикуляра.
    - У программе есть диалоговое окно, после пополнения которого сразу получаются окончательные таблицы по которым можно строить Диаграмму Фирсова /смотри три прикрепленных файлов сделанные программой Sea Hydro/.
    Продолжение следует...
    ____________________________
    NA Razmik Baharyan
     
  3. Rabah
    Joined: Mar 2014
    Posts: 256
    Likes: 10, Points: 18, Legacy Rep: 50
    Location: Bulgaria

    Rabah Senior Member

    Diagram of Firsov for determining displacement and LCB- Last part

    Are correct to a principle „Be never trusted only on one program!” we shall test the received outcomes with program Orca3D. In this program it is necessary to accept other location of the coordinate system. We receive the beginning of the coordinate system in the after perpendicular plane, in the intersection point of CL and BL. The positive direction of axis X - to the bow, positive Y - to the port side, positive Z – upper. At so to the accepted coordinate system concept sinking of the ship is equivalent to the draft in the after perpendicular plane – Ta.
    In program Orca3D there is no special function for calculation of data for Diagram of Firsov. For that the calculation a little bit becomes complicated. I shall not take you particulars. Only I shall show that is received in the issue.
    On outcomes of the calculation we obtain data with which we plot two preliminary Diagrams of Firsov-one for curves of displacement and more one for curves LCB /see the files/.
    On preliminary Charts we draw horizontal straight lines through equal intervals and for each displacement and each LCB we determine Ta and Tf. Outcomes it is deposited in separate tables - one for displacement and second - for LCB.
    With these received data it is traced two ultimate Charts - one for the family of displacement curves and second - for family of curves LCB, in equal scale at two Charts - on separately for X and Y.
    By means of function Copy and Past we combine two separate Charts in one - Firsov Diagram on Orca3D – Final /see the file/.
    For comparison of outcomes from the Diagrams of Firsov by Sea Hydro and Orca3D it is fixed in the two Final Diagrams data from crossed points of curves LCB=64,3m/Orca3D/ and LCB=0m/Sea Hydro/ for the middle with curves of displacements 5000, 6000 and 7000 t.
    Data for Ta and Tf is deposited in the new table/see the file/.
    Outcome is unexpected and impressive! Really surprising!
    Data almost equal also it is a warranty about truthfulness of accounts and accuracy of spline lines on the schedule.

    Верны принципу „ Никогда не доверяйся только на одну единственную программу !” мы проверим полученных результатов на программу Orca3D. В этой программе надо принять другое местоположение координатной системы. Принимаем начало координатной системы в плоскости кормового перпендикуляра, в перекрестном точке Диаметральной плоскости с Основной линии. Положительное направление оси Х - к носу, положительное Y - к левому борту, положительное Z - на верх. При так принятой координатной системе понятие потопление равнозначно осадке в плоскости кормового перпендикуляра – Та.
    В программе Orca3D нет специальная функция для расчета данных для Диаграмме Фирсова. Для того расчет немножко усложняется. Не буду занимать вас подробностей. Только покажу что получается в конечном итоге.
    По результатов расчета получаем данные с которыми строим две предварительные Диаграммы Фирсова- одна для кривых водоизмещения и еще одна- для кривых LCB / смотри файлы /.
    На предварительных Диаграммах проводим горизонтальные прямые через равными интервалами и для каждого водоизмещения и каждого LCB определяем Ta и Tf. Результаты вносим в отдельных таблиц - одна для водоизмещения и вторая - для LCB.
    С полученными данными вычерчиваем две окончательные Диаграммы - одна для семейство кривых водоизмещения и вторая - для семейство кривых LCB, в одинаковом масштабе для двух диаграмм- отдельно для X и Y.
    Посредством функции Copy и Past совмещаем двух отдельных Диаграмм в одну - Диаграмма Фирсова по Orca3D - Final /смотри файл/.
    Для сравнении результатов Диаграмм Фирсова по Orca3D и по Sea Hydro фиксируем в двух окончательных диаграммах данные от пересекающихся точек кривых LCB=64,3m/Orca3D/ и LCB=0m/Sea Hydro/ для миделя с кривыми водоизмещений 5000,6000 и 7000 тонна.
    Данные для Ta и Tf вносим в новую таблицу /смотри файл/.
    Результат неожиданный и впечатляющий! Прямо удивительный!
    Данные почти одинаковые и это гарантия о правдивости расчетов и точности сплайновых линий на графике.
    ___________________________
    NA Razmik Baharyan
     
Loading...
Forum posts represent the experience, opinion, and view of individual users. Boat Design Net does not necessarily endorse nor share the view of each individual post.
When making potentially dangerous or financial decisions, always employ and consult appropriate professionals. Your circumstances or experience may be different.